Alváshiány



Elöfordulhat időzónaváltás, pszichés stressz vagy betegség (inszomnia) következtében, de leggyakoribb oka a munka vagy szórakozás miatt átvirrasztott éjszaka.

Számos kísérleti eredmény tanusítja, hogy az alváshiány elsősorban a prefrontális agyi funkciókat károsítja.

Az alváshiány időarányosan halmozódik és csak a megfelelő mennyiségű alvással ellensúlyozható. A kísérleti eredmények szerint a kávé vagy rövid szundikálás nem hoz számottevő javulást a figyelmi funkciókban.

Társadalmunkban az alváshiány és a túlterhelés igen gyakori, így ha tudjuk azokat a funkciókat, amelyek ezek hatására kevésbé hatékonyak, akkor talán elővigyázatosabban ülünk be a kocsinkba egy átvirrasztott, vagy átdolgozott éjszaka után.

Az alváshiány vizsgálatára egyik lehetőség, hogy olyan embereket kérünk meg a feladat elvégzésére, akik a munkájukból kifolyólag végigdolgozták az éjszakát (pl. orvosok ügyeletben), a másik lehetőség, hogy ellenőrzött körülmények között ébren tartjuk a kísérleti személyeket.

A túlterhelés vizsgálatára kellően hosszú időn át feladatot adunk a kísérleti személyeknek, ezzel elérve azt, hogy kellően elfáradjanak. Mindezek után ugyanazt a feladatot fogják végrehajtani, amit az űrhajósok az űrben.



     
tartalom